زیرگروه فرونشست دشت تهران
زیرگروه فرونشست دشت تهران

زیرگروه فرونشست دشت تهران

یکی از دیگر از مسایل مهم ایران، وقوع پدیده ­ی تزایدی فرونشست و فروچاله ­ها در دشت­ های کشور است. پدیده فرونشست و زایش فروچاله­ ها ناشی از بیلان منفی آبخوان­ ها و افت بیش از حد تراز آب زیرزمینی دشت­ ها می ­باشد. مثال­ های بارز این پدیده را می ­توان در دشت­ های کرمان، فامنین همدان و تهران مشاهده نمود. پدیده­­ های فرونشست و فروچاله ها از مکانیزم­ های پیچیده­ هیدروژئولوژی، منابع آب، زمین شناسی و ژئوتکنیک بوده و تحت اثر هم ­افزایی عوامل چندگانه ­ای فعال می ­شوند.

بررسی­ ها نشان از آن دارد که طی 14 سال، بیش از 6/1 متر فرونشست دشت تهران را شاهد بوده­ ایم. این پدیده­ که به صورت خزنده ادامه دارد، محصول رفتار نابخردانه مدرنیته در بارگذاری بیش از توان اکولوژیک سرزمین روی داده، باعث آسیب­ های گسترده و بازگشت ناپذیری شده­ است. به عنوان مثال می ­توان به آسیب به ساختمان­ها و زیرساخت­ های شهری (سامانه­ های آب و گاز و حمل و نقل و …) و همچنین از دست دادن مخزن آب زیرزمینی (آبخوان) اشاره نمود.

آشنایی با ابعاد این پدیده ­ی پیچیده شامل ورود به حوزه­ های تخصصی مدیریت منابع آب زیرزمینی به جهت تشخیص بیلان آبی منبع و مدیریت تقاضا و مصارف خواهد بود. همچنین آشنایی با حوزه تخصصی هیدروژئولوژی و مکانیزم­ های تغذیه، برداشت، حرکت جریان و تغییرات تراز سطح آب زیرزمینی می ­باشد. همین­طور نیازمند به آشنایی با زمین شناسی مهندسی و رفتار سازندهای مختلف در برابر بارگذاری و دخل و تصرف­ های شهرسازانه خواهد بود. همچنین نیازمند آشنایی با حوزه تخصصی ژئوتکنیک و رفتار ماتریس خاک در برابر دینامیک بارگذاری ­ها است. در مثال خاص شهر تهران، آشنایی با مباحث طراحی شهری و عمران نیز مورد نیاز خواهد بود، چرا که یکی از عوامل ایجاد پدیده فرونشست دشت تهران، اخلال در نظام تغذیه آبخوان به دلیل ساخت و ساز زیرسطحی در بلندی­ های شمیرانات است. تلاش­ هایی که توسط جامعه ­ی طی 20 سال گذشته در این زمینه صورت پذیرفته، همه معطوف به تشخیص مساله و یا پایش پدیده بوده ­است و تا کنون برای حل مساله تدبیری نشده و لذا اقدامی هم صورت نگرفته است (هرچند که این مقوله جزو مسایل پیچیده­ ی در جبهه­ های دانشی روز دنیا نیز می ­باشد).


این تیم در قالب یکی از زیرگروه­ های «گروه علمی-پژوهشی بازآفرینی آب شهری» شکل گرفته است تا با بررسی مساله و تلاش برای تشخیص آن تمرینی برای فعالیت تیمی چندتخصصی را آغاز کند. اعضای این تیم ضمن آشنایی با یکی از چهره­ های موضوع آب شهری، مهارت­ های تشخیص، تبیین و تحلیل مساله را تمرین می کند. البته حل مساله جزو اهداف مورد انتظار این تیم نیست. این فعالیت دست­ آویزی است برای آشنایی با سرزمین و محل زندگی، ظرفیت­ سازی در رفتار تیمی و چند تخصصی و پذیرفتن نقش حل کننده­ ی مساله به عنوان یکی از متخصصین خوب آینده کشور. فعالیت­ هایی که در قالب این زیرگروه در دستور کار فعالیت تیمی قرار گرفته به شرح زیر می باشد:

1 – آشنایی با وضعیت آبخوان دشت تهران

2 – آشنایی با وضعیت زمین شناسی شهر تهران و هیدروژئولوژی آبخوان آن

3 – آشنایی با وضعیت فرونشست دشت تهران و پی آیندهای آن

4 – تلاش برای تشخیص دلایل وقوع پدیده فرونشست دشت تهران

5 – آشنایی با تجارب و یا تدابیر مدیریت فرونشست دشت ­ها

فرآیند فوق­ الذکر علاوه بر تمرین­ های دفتری، از یکسری مشاهدات میدانی نیز بهره ­مند می گردد تا بر میزان بهره ­وری فعالیت­ ها نیز بیفزاید. لیست این مشاهدات میدانی به شرح زیر برنامه­ ریزی و انجام می شود:

  • بازدید از شهریار و ورامین
  • بازدید از فاوا شهرداری تهران
error: Content is protected !!